הסכם קיבוצי ראשון ברשת בתי הקפה "קפה עלית" מקבוצת שטראוס

ההסכם מסדיר את תנאי העסקתם של מאות עובדים המפעילים עשרות בתי קפה ומזנונים בבתי חולים, אוניברסיטאות, מכללות ותחנות רכבת בכל רחבי הארץ *** ההסכם כולל בין היתר העלאת שכר שנתית קבועה בגובה של יותר מ-2%, מענק חתימה, תוספות שונות, קרן השתלמות והגדלת השי לחג *** יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: "עובדי הרשת היו הראשונים להתאגד בתחום בתי הקפה, והיום קוצרים את הפירות באמצעות הסכם ראשון שיטיב משמעותית את תנאי העסקתם ויקנה להם ביטחון תעסוקתי" *** מנכ"ל רשת קפה עלית אמיר יפרח: "אנו שמחים וגאים לשפר את זכויות עובדינו באמצעות הסכם ייחודי שאין דומה לו בענף"

ההסתדרות, ועד עובדי רשת קפה עלית מקבוצת שטראוס (לשעבר "קופי טו גו") וההנהלה חתמו הבוקר (ה') על הסכם קיבוצי ראשון ופורץ דרך בחברה. בקפה עלית מועסקים מעל ל-400 עובדים, המפעילים בכל רחבי הארץ כ-70 בתי קפה ומזנונים בבתי חולים, אוניברסיטאות ומכללות, תחנות רכבת ועוד.

עובדי רשת קפה עלית היו העובדים הראשונים בארץ מתחום רשתות בתי הקפה שבחרו להתאגד. מהלך ההתארגנות הושלם במחצית השנייה של 2015, ומאז התנהל מו"מ בין הצדדים להסדרת תנאי העסקת העובדים בהסכם קיבוצי.

ההסכם נחתם בבית ההסתדרות במעמד יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, מנכ"ל רשת קפה עלית אמיר יפרח, יו"ר הסתדרות עובדי המזון והפרמצבטיקה הרצל יאקה, מ"מ יו"ר הסתדרות עובדי המזון והפרמצבטיקה אליעזר בלו, יו"ר ההסתדרות במרחב גבעתיים ויישובי בקעת אונו עופר חתוכה, מזכירת האיגוד המקצועי מהמרחב עו"ד לילך קפלן ומנהלת משאבי אנוש ברשת קפה עלית שגית אפרים-שתיוי. במעמד החתימה נכחו גם יו"ר הוועד חיים אהרוני וחברי הוועד מרסל טייר, דייב מסיקה ורועי סרוסי. הליווי המשפטי במו"מ מטעם ההסתדרות נעשה על ידי עו"ד יערה צישינסקי מהלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות.

תוקפו של ההסכם הוא לארבע שנים, במהלכן יקבלו העובדים מספר העלאות שכר. בשנה הראשונה להסכם כלל העובדים יקבלו העלאת שכר בגובה 2.3%, בשנה השנייה, השלישית והרביעית להסכם העובדים יקבלו העלאת שכר בגובה 2.5% אשר תפוצל ל-1.6% לכלל העובדים ו-0.9% שיחולקו דיפרנציאלית בהתאם לשיקול דעתה של ההנהלה. במקביל, נקבע כי שכר המינימום בחברה יהיה גבוה באופן קבוע ב-300 שקל משכר המינימום במשק.

כחלק מההסכם החדש, כל העובדים אשר צברו ותק גבוה משנה יקבלו במעמד החתימה על ההסכם מענק מיוחד בגובה 750 שקל. עוד נקבע כי עובדים אשר הינם הורים לפעוטות וצברו ותק של שנה לפחות, יקבלו מדי חודש "תוספת מעונות" בסך 500 שקל.

לכל עובד אשר צבר ותק של חמש שנים תיפתח קרן השתלמות, אשר ההפרשות אליה יעמדו על 7.5% ע"ח המעסיק ו-2.5% ע"ח העובד.

בנוסף לכך, יועלה גובה השי לחג שמקבלים העובדים ל-600 שקל בשנה, בהתאם לתנאי הוותק. בנוסף לכך, הנהלת החברה תסבסד ב-1,500 שקל לכל עובד השתתפות בנופש שנתי, ובשנים בהם יוחלט על עריכת אירוע חברה, יועבר הפרש התשלום בצורת תלושים לעובדים. יצוין כי בסעיף זה ההסכם מחיל למעשה על עובדי רשת קפה עלית את כל תנאי הטיולים השנתיים ואירועי החברה מהם נהנים כיום כלל עובדי שטראוס גרופ.

עוד יצוין כי בתקופת ההסכם תפריש הנהלת החברה לקופת הוועד 100 אלף שקל לטובת פעילויות שונות לרווחת העובדים.

ההסכם קובע כי עובדים אשר הועסקו בחברה בעת החתימה על ההסכם יקבלו מעמד של קביעות בתוך שנתיים, ועובדים חדשים יקבלו קביעות בתום שלוש שנים. לצד זאת, ההסכם קובע כי בעת פתיחה של משרות חדשות תינתן עדיפות לעובדים קיימים, וכי בכל הנוגע להחלטות על סיום העסקתם של עובדים או ניודם בתוך הקבוצה, יינתן משקל לדעת ההסתדרות וועד העובדים.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, אמר במעמד החתימה: "ברכותיי לעובדי רשת קפה עלית שלקחו חלק בהתארגנות יוצאת דופן והיו החלוצים הראשונים להתאגד בתחום בתי הקפה. העובדים קוצרים היום את פירות התאגדותם בהסתדרות באמצעות הסכם ראשון שיטיב משמעותית את תנאי העסקתם ויקנה להם ביטחון תעסוקתי. אני מודה לכל העוסקים במלאכת המו"מ אשר יחד בשיתוף פעולה הצליחו לגשר על הפערים בין הצדדים וליצור מציאות טובה יותר למאות עובדי החברה ולמען המשך שגשוגה".

מנכ"ל רשת קפה עלית, אמיר יפרח, הוסיף: "אנו שמחים להיות כאן היום וגאים לשפר את זכויות עובדינו באמצעות הסכם ייחודי שאין דומה לו בענף. ההסכם מסמן את המשך ההתנהלות המצוינת בחברה בין הגופים המנהלים לעובדים. אנו מאמינים בכל לבנו כי מההתאגדות יצאו דברים טובים אשר הביאו ויביאו לשיפור תוצאות החברה".

יו"ר הסתדרות עובדי המזון והפרמצבטיקה, הרצל יאקה, ציין: "אני מברך על כך שהעבודה על ההסכם הגיעה לכדי סיום מוצלח לאחר תקופת דיונים ממושכת. יחד הגענו לתוצאות משמעותיות הנותנות ביטוי ליחסי האמון בין הצדדים. איגוד עובדי המזון ימשיך בעשייתו הענפה למען העובדים".

מ"מ יו"ר הסתדרות עובדי המזון והפרמצבטיקה, אליעזר בלו, אמר: "אחרי מו"מ מורכב אך עם זאת שנעשה ברוח טובה לאורך כל הדרך, הגענו להסכם המשפר את הביטחון הכלכלי והתעסוקתי של העובדים בד בבד להמשך הצלחתה של רשת קפה עלית. אני מברך את העובדים ואת הוועד על נחישותם לאורך התהליך ומודה גם להנהלת קבוצת שטראוס אשר ממשיכה בשיתוף פעולה עמנו לחזק את ההון האנושי ומעמדו בחברה, ופעם אחר פעם מתגלה כמעסיק הוגן". 

יו"ר ההסתדרות במרחב גבעתיים ויישובי בקעת אונו, עופר חתוכה: "חתימת ההסכם הבוקר מסכמת תקופה במהלכה עובדי רשת קפה עלית מימשו את זכותם להתאגדות, לקחו שליטה על חייהם והפכו לשותפים בתהליך שסיומו בשיפור תנאי העסקתם והבטחת ביטחונם התעסוקתי. אני מברך את העובדים על כך, ומודה על שיתוף הפעולה לו זכינו מצד ההנהלה, אשר חברה אלינו למו"מ ענייני שיתרום להמשך העבודה המשותפת".

יו"ר ועד העובדים, חיים אהרוני: "זהו סיומו של תהליך אליו יצאנו לפני כשנתיים, במטרה לאגד עובדים שפזורים בכל הארץ. הגענו להסכם ששם במרכז את רווחתם העובדים וביטחונם, ללא פגיעה בערכי הרשת וחזונה ותוך שקיפות והוגנות מול ההנהלה. אני מודה לצוותי ההסתדרות על הליווי ולהנהלה על העבודה המשותפת. בזכות ההסכם אנו גאים יותר מתמיד להיות עובדי רשת קפה עלית".