הסכם חדש מסדיר מענק בגובה אלפי שקלים לעובדים אקדמאים במגזר הציבורי

ההסכם שנחתם היום (ה') בין הסתדרות המח"ר לבין משרד האוצר קובע כי עשרות אלפי העובדים המיוצגים על ידי הסתדרות המח"ר, יהיו זכאים למלוא הכספים שהופקדו משנת 2013 לאגודה המקצועית ללימודי ניהול ומנהיגות *** יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: "בשורה חשובה שעושה צדק היסטורי" *** יו"ר הסתדרות המח"ר, אלכסנדרה ציבולבסקי: "תהליך מורכב שבסופו הצלחנו להחזיר את הכסף לשכרם של העובדים" ***

עשרות אלפי עובדים אקדמאים המועסקים במגזר הציבורי צפויים לקבל לשכרם מענק חד-פעמי בשיעור ממוצע של אלפי שקלים לעובד, בעקבות הסכם חדש לעובדי דירוג המח"ר (מדעי החברה והרוח), אשר נחתם היום (ה') בין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יו"ר הסתדרות המח"ר אלכסנדרה ציבולבסקי ונציגי משרד האוצר. במעמד טקס חתימת ההסכם נכחו גם יוסי כהן, המשנה לממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר ואפרת בן שושן, מנכ"לית הסתדרות המח"ר. 

ההסכם החדש מסדיר באופן סופי את פירוק לשכת האקדמאים - אגודה מקצועית ללימודי ניהול ומנהיגות, והחזרת כספיה לעמיתים. הכספים שיועברו לעובדים מהווים למעשה חלק מתוספת השכר שלה זכאים עובדי דירוג המח"ר מכוח הסכמי המסגרת שנחתמו בשנת 2008 בין ההסתדרות לבין המעסיקים במגזר הציבורי.

נזכיר כי בעקבות הסכם המסגרת שנחתם ב-2008, הוחלט כי עובדים המשתייכים לדירוג המח"ר יהיו זכאים לתוספת שכר בגובה 5%, כאשר בפועל רק 4.7% הועברו כתוספת ישירה לעובדים ויתרת העלות בסך 0.3% הוקצתה למטרות שונות לקידום רווחת העובדים. משהוחלט לפני כשנתיים כי הכספים שהצטברו ישמשו להקמת אגודה מקצועית חדשה להעשרת העובדים, נתגלעו אי הסכמות בין משרד האוצר לבין הסתדרות המח"ר, בנוגע לתנאי ניהול האגודה וקיום השתלמויות מקצועיות בחו"ל. כפועל יוצא מכך, ההפרשות בגובה 0.3% המשיכו להצטבר בקופת המדינה ולא הגיעו ליעדן. רק במאי 2016, לאחר ניסיונות רבים לגשר על הפערים, הצדדים חתמו על הסכם קיבוצי שאפשר להחזיר לעובדים את הכספים שנצברו לזכותם בקופת המדינה בין השנים 2009 עד 2012, תוך הגדרת תנאים להקמת האגודה והפניית כספי העובדים משנת 2013 ואילך.

יודגש כי על אף ההסכם שנחתם אשתקד, התנאים המגבילים שהכתיב ההסכם הביאו למציאות שרק חלק קטן מהעובדים בדירוג המח"ר יכלו לממש את השירותים המלאים שהציעה האגודה החדשה. בעקבות כך, יו"ר הסתדרות המח"ר, אלכסנדרה ציבולבסקי, החליטה בתמיכתו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, לפעול אל מול האוצר לביטול ההסכם הקודם, תוך פירוק האגודה המקצועית החדשה ודרישה להחזר הכספים לעמיתים.

בזכות דיונים אינטנסיביים שהתקיימו לאחרונה בין הצדדים, הושגה פריצת דרך במו"מ ומשרד האוצר נעתר לבקשת הסתדרות המח"ר. ההסכם שמעגן את ההבנות ונחתם היום בלשכת יו"ר ההסתדרות, יאפשר להחזיר לעובדים את מלוא הכספים שהופקדו בשמם באגודה המקצועית החדשה מתחילת שנת 2013. בנוסף לבשורה החשובה לאקדמאים בשירות המדינה, ההסכם שנחתם היום יחול גם על עובדים בדירוג המח"ר ברשויות המקומיות וגם על עובדי מח"ר אשר הספיקו לפרוש או לצאת לגמלאות מאז 2013. כמו כן, עובדים שהועסקו במשך תקופה זו, או בחלקה, במשרה חלקית יהיו זכאים לסכום מענק חלקי אשר יחושב באופן יחסי.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בירך על ההסכם וציין כי: "מדובר בבשורה חשובה שעושה צדק היסטורי עם ציבור עובדים גדול. ברכת יישר כוח ליו"ר הסתדרות המח"ר, אלכסנדרה ציבולבסקי, אשר יזמה את קידום הסוגיה והבאתה לידי פתרון".

יו"ר הסתדרות המח"ר, אלכסנדרה ציבולבסקי, אמרה במעמד הטקס כי: "הסתדרות המח"ר מייצגת כ-50 אלף עובדים אקדמאים שנושאים תרומה אדירה לשיפור איכות השירות הציבורי. עובדים אלו ראויים לא רק למילות ההערכה שלנו אלא לצעדים מעשיים אשר מחזקים את מעמדם. התהליך לפירוק האגודה המקצועית היה תהליך מורכב ורגיש שבסופו הצלחנו להחזיר את הכסף אל שכר העובדים. אני שמחה וגאה כי ההסכם הראשון שאני חותמת מאז כניסתי לתפקיד, עוסק בנושא הדגל שהצבתי בראש סדר היום בתקופת הבחירות. אני רוצה להודות ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן על כך שנתן לי רוח גבית, גילה הבנה לחשיבות הנושא ועזר רבות להביא את ההסכם החדש לקו הגמר. תודה מיוחדת גם ליוסי כהן, המשנה לממונה על השכר והסכמי העבודה במשרד האוצר, על הגמישות ועל שיתוף הפעולה שהפגין לאורך התהליך". 

מעמד חתימת ההסכם, יוסי כהן, אבי ניסנקורן, אלכסנדרה ציבולבסקי, אפרת בן שושן